La muntanya i els amicsLa muntanya i els amics
 Pere Tutusaus Pere Tutusaus
Estas en » La muntanya i els amics » Archivo de reseńas » Escalada en roca » Agulla Dibona (3.131m) Via Berthet-boell-stofer D (màx. V) - 350 M -
Escalada en roca | Alpes - Ecrins (Oisans) – Vall de Bérarde FRANÇA
AGULLA DIBONA (3.131m) via BERTHET-BOELL-STOFER D (màx. V) - 350 m -
Tipo de Entrada: RESEŃA | 8 Comentarios | 1 visitas

Una de les agulles més emblemàtiques dels Ecrins. Increïblement estètica i temptadora. Tant sols veure-la, ja et “demana” que l’escalis. Situada emmig de la vall de Bérarde, l’aproximació fins al refugi, ja val molt la pena. Malauradament, la climatologia ens va impedir qualsevol intent (nevada nocturna en ple mes d’agost). De totes maneres, vàrem arribar a un acord i ens espera l’any que ve. Hi serem, segur! La via que ressenyo, és una combinació de la Berthet-Boell-Stofer, amb una dificultat mitjana sobre el IV+ i algun pas aillat de V, és més accesible que la famosa via Madier i la seva fissura de 6a+.

Accés:
Hem d’arribar fins a GRENOBLE (sempre per autopista), per pendre la N-85 cap a GAP - BRIANÇON fins arribar a BOURG D’OISANS.
Uns 5 km després de BOURG D’OISANS, trobarem una desviació a la dreta cap a LA BERARDE.
La carretera s’estreny i va remuntant la vall fins arribar al petit poblet des ETAGES a 1.590 m (2 km abans de LA BERARDE).
Just abans d’entrar al poble i a l’esquerra, trobarem el cartell indicatiu REFUGI SOREILLER (unes 5-6 hores des de Barcelona).

Observacions:
L’aproximació al refugi són unes 3-4 hores, superant un desnivell de 1.200 m.
Com anirem “carregats” amb les cordes i la “ferralla”, és aconsellable fer nit i atacar l’endemà.
La guarda del refugi és força simpàtica (Martine), i les condicions del refugi són força bones.
REFUGI SOREILLER:Telf. (00 33) 04 76 79 08 32
Obert de juny a setembre

AproximaciĂł:
Del refugi SOREILLER, caminem cap a la cara sud, superant diferents grades (I,II) fins arribar a la rampa-diedre caracterĂ­stica (tĂşnel del segon llarg visible)

Material:
Via semiequipada.
Trobarem parabols, spits i claus.
Totes les reunions equipades.
Cal dur un joc de tascons i un joc de friends.
Bagues i cordinos varis (ponts de roca i marlets)

OrientaciĂł: Sud

Tipus de roca: granit

Horari:  5-6  hores

Dificultat: V

DescripciĂł:

L1
Ataquem la fissura-diedre que creua la base de l’agulla fins a la R1, gairabé a l’entrada del túnel.
40m. III i III+ (1 pas de IV)

L2
Remuntem una placa (ull!, no equivocar-se i agafar la via que surt per la dreta de la R ... 6c+) i entrem dins el tĂşnel-xemeneia.
A la sortida trobem un diedre que escalem fins arribar a la R2.
35m. IV+ (1 pas de V)

L3
Seguim pel diedre fins arribar a la R3
25m. IV i IV+

L4
Veurem un spit que ens marca la sortida per una fissura a la nostra dreta (no seguir recte - via Madier).
La fissura fa un clar flanqueig cap a la dreta (via Berthet) fins arribar a la R4.
35m. IV+

L5
Seguim cap a la dreta per una placa fàcil, però difícil de protegir fins arribar a una terrassa aprop de la cara est, on trobarem la R5.
25m. III (pas de IV)

L6
Seguirem recte amunt seguin els spits, desestimant una opció que va més a la dreta, fins arribar a la R6
35m. V (però molt ben protegit)

L7
Seguim remuntant, ara si, pel fil de l’aresta fins arribar a la vira Boel, un balconet ampli i còmode que atravessa horitzontalment la cara sud.
45m. IV+ (pas de V)

L7’
Flanquegem tota la vira Boel, en lleuger descens, passant per davant de la fissura Madier, fins arribar a la cara oest de l’agulla, on trobarem la R7 (gairabé al peu d’un diedre molt obert)
25m. III

L8
Un pitĂł ens marca la sortida del segĂĽent llarg, una escalada fĂ cil fins sotir per una vira a la dreta que condueix a la R8.
50m. IV

L9
Remuntem les famoses “canelures” Stofer (com als Picos de Europa) fins a un pas d’arribada a la R9 un pèl desplomat.
55m. III  i IV (pas final de IV+)

L10
Cal no seguir la placa “cosida” de parabols que surt recte (6a) i fer un petit flanqueig, de nou cap a la cara est on està instal.lada la R10.
15m. III

L11
Escalem una xemeneia que surt a l’esquerra.
25m. IV

L12
Remuntem un sistema de vires sobre l’aresta entre la cara sud i l’est fins arribar al cim (possible reunió intermitja).
50m. II i III

Descens:
Per la via normal (cara nord), mitjançant un rapel llarg de 50 metres o dos de 25 metres (instal.lació intermitja)
Després, una desgrimpada lateral de IIl, flanquejant fins arribar a la tartera que ens durà al refugi (45 minuts).

Enviado por Trabalon el Thursday 12 de October de 2006

“Hola Pere!

Doncs si, yo tambien la tengo pendiente pal año que viene. Al final este año ni tu ni yo, jejeje, en agosto los Alpes juegan malas pasadas.
Entrenaremos para la Madier, y sino esta tambiĂ©n parece interesante!!”
Enviado por Lux el Friday 13 de October de 2006

“M'encanta la cita de Rebuffaut sobre la Dibona

Aquesta agulla Ă©s un monument de pedra que ha estat donat als homes per la terra i el temps,
extraodinaria escultura en el cel dels Oisans,
en la seva llum i el seu silenci.....
els mateixos moviments de l'escalador en una altre muntanya no serien igualment bells.
Aquesta agulla era una qĂĽestiĂł i els moviments per escalar-la una resposta...
Gaston Rebuffaut

Enviado por Manolito el Monday 16 de October de 2006

“Felicidades por la escalada de la emblematica Aiguille Dibona, preciosa”
Enviado por Vinyi el Tuesday 17 de October de 2006

“Les teves ressenyes solen estar curradĂ­ssimes pere. Moltes grĂ cies.”
Enviado por Rumba Team el Friday 3 de November de 2006

“ei!!! molt bona escalada en un entorn inmillorable!!
la varem fer fa un parell d'anys!!
recordo:
pujada dureta ja que anavem molt carregats (recordo 4h bones)ja que no saviem com estaria el rollo! una de dos, o et puges la casa per fer vivac ( ni han forces i de bons el voltant mateix del refu) o vas de pijai amb la ronyonera i lo indispensable i pagues la morterada el refu (bastant car)!!!tot i que la majoria anava d'aquest pal!!!
nosaltres amb tota la casa!!
recordo que la via estava força equipada per les parts superiors (parabolts)!així com la part inferior menys, i seran útils tascons i friends.
el túnel, increible, agafeu el frontal!!! no pero quasibé, hi ha un moment que estas força fosc!!
apali, espero que el següent estiu tingueu més sort!!

Enviado por Lluis Franquesa el Tuesday 22 de July de 2008

“Lo ultim que fare abans de morĂ­, vull pujar aquet cim. Desprese lo que sigui...!!!!!. Un catalenet y su catalaneta amb el cul stret
Vizca catalunya”
Enviado por Illapa el Sunday 27 de July de 2008

“ACABO DE DESCUBRIR L´AGULLA!!
ÉS UNA PASSADA. JO QUE VAIG PUJAR EL WAYNA-PICCHU (PERÚ), I EN SEMBLAVA UNA ASCENSIÓ SENSACIONAL, ARA VEIG QUE VA SER UNA PASSEJADA PER LA PLAÇA DEL EMU POBLE, AL COSTAT D´AQUESTA BÉSTIA PUNJAGUDA.
FELICITATS PER ELS AGOSSERATS!! PRĂ“XIM PLANTEJAMENT...L´AGULLA.”
Enviado por Felix el Monday 27 de April de 2009

“ME puedes envuar un correo a cvalbeitar@hotmail.com especificanfo q num de camalot llebavais...??”